By - - 0 Comments

Fie că vorbim despre un simplu site de prezentare sau despre o platformă de tranzacționare online, orice site web are nevoie în primul rând de trafic adecvat pentru a fi util și eficient.

Și cum principala sursă de trafic pentru website-uri, indiferent de natura lor (fie ele bloguri, site-uri de prezentare, magazine online etc.) rămân motoarele de căutare, e imposibil să vorbești despre profitabilitatea și eficiența unui website fără să vorbești despre promovarea lui în motoarele de căutare.

Search engine optimization (SEO) desemnează un complex de practici și activități prin care site-urile sunt administrate și actualizate în așa fel încât să aibă șanse cât mai bune să apară în poziții fruntașe la anumite căutări de termeni-cheie (keywords) pe motoarele de căutare.

În economia promovării online, SEO ocupă cea mai importantă felie deoarece este tehnica ce ofera cea mai crescută rentabilitate sau ROI (return of investment) datorită, pe deoparte popularității foarte mari a motoare, pe de alta costurilor reduse ale optimizării (de multe ori ele pot fi chiar nule). Posibilitatea foarte mare de a atrage un trafic numeros, targhetat și mai ales gratuit (sau cel puțin cu costuri minime) atrage atenția oricărui antreprenori, atingerea exacta a publicului tinta fiind visul oricarui om de marketing.

Totuși, concurența acerbă pentru anumite cuvinte cheie implică servicii SEO profesioniste și campanii de mii de euro.

Algoritmii după care motoarele de căutare evaluează relevanța unui site la anumiți termeni de căutare, sunt în continuă schimbare iar webmasterii trebuie să țină pasul cu ea dacă vor să își mențină pozițiile sau să câștige altele noi. Motoarele de căutare iar în calcul o serie de factori atunci când evaluează un site. Numărul de linkuri (legături) pe care site-ul respectiv le primește de la alte site-uri, numărul de articole, titlurile acestora, numărul de cuvinte, frecvența cu care apar în text anumite cuvinte, codurile paginii web și meta-tagurile, autorii, vechimea paginilor respective și așa mai departe.

Se spune că Google ia în calcul peste 200 de factori atunci când decide să afișeze un site în rezultatele unei căutări. Astfel, paginile care apar la o căutare oarecare în Google, Yahoo sau alte motoare de căutare, sunt afișate ierarhic, în funcție de relevanța lor vizavi de interogarea (căutarea făcută de utilizator.

Această relevanță este calculată în mod automat după niște criterii stabilite de programatorii din spatele motoarelor de căutare, criterii pe care specialiștii web sau amatorii de SEO, încearcă să le manipuleze. Așa se face că de multe ori apar în căutări, pe poziții fruntașe, site-uri pe care motorul de căutare le consideră relevante dar care în realitate nu oferă nimic utilizatorului sau nu atât cât ar trebui. Acesta este și motivul pentru care motoarele de căutare își modifică permanent criteriile de evaluare ale unui website, tocmai pentru a oferi rezultate relevante utilizatorilor.

Prin urmare, webmasterii (proprietarii de site-uri) au tot interesul pentru a înțelege și a folosi în avantajul lor criteriile de evaluare ale paginilor web din partea motoarelor de căutare, având în vedere că un trafic de calitate (adică de oameni interesați de produsele/serviciile oferite) poate face diferența dintre o afacere de succes și una destinata falimentului.

Deși din motive lesne de înțeles motoarele de căutare nu fac publice toate criteriile după care evaluează relevanța unui site, în practică putem vorbi de următoarele principii de bază ale unei campanii reușite de SEO.

În primul rând ar trebui să fim atenți la două categorii majore de factori care fac diferența dintre un site mediocru și unul de succes :


-Factori interni – care au legătură cu conținutul site-ului;
– Factori externi – care au legătură cu imaginea site-ului în mediul online5.

Factorii interni

Așa cum spuneam mai sus, factorii interni se referă la elementele de pe pagină, conținut text, foto, video, dar și la codul sursă, la aplicațiile care rulează în fundal și la toate indiciile care îi spun motorului de căutare cât de relevantă este conținutul acelei pagini vizavi de termenul cheie căutat de utilizator.

Să le luăm pe rând.

Conținutul paginii


Conținutul paginii este cel mai important factor intern și are tendința să devină cel mai important factor în general în ceea ce privește relevanța unui site.

Conținutul se referă în principal la textul unei pagini, text care în momentul de față, conform specialiștilor în SEO, se recomandă a avea între 400 și 1000 de cuvinte (un text mai mic sugerează o pagină slabă, un text prea lung sugerează o pagină plicticoasă), dar și la elementele video (filmulețe) sau la cele grafice.

Cât de des apare un anumit termen în pagina respectivă? Pentru Google e important dacă acele termen apare în mod natural, organic, sau e folosit în exces tocmai pentru a manipula motorul de căutare?

Aceiași specialiști recomandă ca un termen cheie vizat de webmaster, să nu depășască 5% din numărul total al cuvintelor dacă vrem ca pagina respectivă să apară pe poziții fruntașe la căutarea după termenul respectiv.

Tendința unor webmasteri începători este aceea de a burduși paginile cu cuvinte cheie, fără să înțeleagă conceptul de SEO-spam.

Google este azi suficient de inteligent încât să se prindă destul de repede de acest truc (folosit foarte mult în trecut, în anii de început ai SEO) și să penalizeze site-urile care îl folosesc, deoarece acestea își bat joc de utilizator și nu îi oferă ceea ce acesta caută (nimeni nu vrea să intre, de exemplu, pe un site care repetă de zece ori sintagma mersul trenurilor, fără să aibă și o aplicație care să afișeze mersul trenurilor).

Dincolo de frecvența cu care apar în pagină, cuvintele cheie mai sunt analizate și în funcție de locul în care apar dar și de codul sursă din jurul lor.

Titluri, cuvintele boldate sau în italice, etichetele, sunt indicii pentru motoarele de căutare că acele cuvinte sunt importante în economia textului, fapt care se ia în calcul în malaxorul virtual care stabilește care pagini apar primele în rezultatele unei căutări pe motorul de căutare.

Aceste evidențieri au în codul sursă al paginii elemente bine definite, cum sunt headngs-uri,e (cele mai relevante fiind considerate h1 și h2), codurile care semnalează titlurile (title), dar și numele sub care sunt trecute în fișierele site-ului pozele, filmulețele video și paginile înseși.

Referitor la acest ultim aspect (denumire paginilor unui site) mai relevante sunt considerate paginile a căror denumire este compusă din cuvinte cheie, decât cele cu denumire abstractă (dacă o pagină se numește bilete-avion.html, ea este considerată de Google relevantă pentru căutarea bilete de avion decât dacă s-ar fi numit my.page.html).

Factorii externi

Dincolo de factorii interni despre care am vorbit mai sus, valoarea unui site mai este dată și de factorii externi, care nu țin efectiv de ceea ce se află pe site ci de ceea ce se află pe alte site-uri referitor la site-ul în cauză. Când vorbim de factorii externi vorbim în primul rând de link-urile (legăturile) pe care un site le primește de pe alte site-uri și care sugerează motoarelor de căutare că pagina respectivă are autoritate fiind dată ca referință.

Contează foarte mult, în acest sens, de pe ce pagini vin linkurile, câte alte linkuri externe mai sunt pe pagina respectivă și spre ce fel de site-uri și așa mai departe.

În linii mari, este benefic să primești linkuri de pe site-uri mari, cu autoritate și care provin din aceeași nișă cu site-ul tău și este dăunător să primești linkuri de pe site-uri cu o reputație proastă, care vând linkuri externe și au foarte multe astfel de linkuri pe pagină (așa-numitele ferme de linkuri). În această ultimă situație site-ul promovat astfel se poate alege cu o penalizare care se traduce prin pierderea de poziții în rezultatele afișate de motoarele de căutare.

Această echilibristică destul de complexă și de complicată, în încercarea de a determina motoarele de căutare să fie cât mai prietenoasă cu site-urile, este o activitate constantă, adesea alocată unor firme specializate în oferirea de astfel de servicii, ale căror costuri variază mult în funcție de volumul de muncă și de cerințele clienților.

Rezultatele vin în timp și depind mult de concurența cu care te bați pe aceleași cuvinte-cheie și de tendințele de evoluție a interesului utilizatorilor pentru termenii și nișa respectivă.