By - - 0 Comments

Promovarea unui produs sau serviciu presupune în primul rând comunicare de calitate către client, adică transmiterea eficientă a mesajului către cât mai mulți și cu costuri cât mai mici. Încă de la începuturile sale Internetul a fost văzut ca un posibil canal avantajos de comunicare a mesajelor publicitare dar ceea ce a urmat după acea etapă a depășit cu mult așteptările.

Marketingul nu mai poate fi conceput astăzi fără componenta sa online, niciun antreprenor, mic sau mare, neputându-și permite să ignore forța și oportunitățile mediului virtual.

Tehnologia și marketingul au fost mereu legate ombilical, un binom ale cărui elemente se hrănesc reciproc  pe principiul bulgărelui de zăpadă.

Internetul a amplificat acest fenomen la proporții nemaiîntâlnite anterior.

Dacă telefonului i-au trebuit 40 de ani pentru a ajunge la 50 de milioane de utilizatori, Internetului i-au trebuit doar 4, datorită vitezei cu care circulă informația (ea însăși un produs în sine) prin intermediul acestui canal.

Apariția și dezvoltarea Internetului au dus la anularea distanțelor geografice, a granițelor și a barierelor de tot felul.

Dintr-odată, cineva din SUA putea comunica în doar câteva secunde cu altcineva din China, Australia sau aiurea.

De aici până la crearea unei piețe globale virtuale nu a mai fost decât un pas, pas ce a fost făcut în anul 1994.

Crearea unui mediu de comunicare la nivel planetar, care nu necesită cheltuieli semnificative, fără intermediar, cu un grad crescut de transparență și cu o viteză mare de transmitere a informațiilor, a echivalat cu o piață liberă mondială în care un comerciant are acces foarte ușor la zeci de milioane de potențiali clienți, din toate colțurile lumii.

În anul 1994 are loc prima vânzare prin tranzacție online a unui produs. Este vorba de un CD cu un album al formației Sting, vândut de un anume Dan Kohn de 21 de ani din New Hampshire, S.U.A. Au urmat apoi alte și alte tranzacții, pe măsură ce tot mai mulți comercianți își dădeau seama de potențialul uriaș al marketingului online. Însă ceea ce pentru unii a devenit o uriașă oportunitate de afaceri, pentru alții a fost începutul sfârșitului.  În anii care au urmat primei tranzacții online, profeția lui Bill Gates avea să se împlinească.

Fondatorul Microsoft a anticipat implicațiile profunde ale Internetului în sfera economicului: „Internetul este un val de flux. El va mătura aproape toate sectoarele, înecându-i pe cei ce nu vor învăța să înoate în valurile sale.”, a spus miliardarul american.

Într-adevăr, acele companii care nu s-au putut adapta sau reinventa la noile realități pricinuite de apariția Internetului, au fost depășite, și uneori scoase definitiv de pe piață, de concurenți mai flexibili și mai pregătiți pentru noua eră.

E de ajuns să ne gândim aici la presa scrisă, sector care a primit o lovitură aproape mortală odata cu apariția blogurilor și a site-urilor de știri, multe publicații trecând exclusiv în online și renunțând la hârtia tipărită.

La fel de bine asistăm la dispariția serviciului de corespondență în favoarea comunicării prin email, sms sau watsup. Cine mai trimite în ziua de azi felicitări și scrisori în plic? În același timp vedem afaceri de zeci și chiar sute de milioane de euro a căror existență și al căror succes nu ar fi fost posibile fără Internet. Desigur, marile site-uri precum Google, Youtube, Yahoo sau Facebook sunt cele mai cunoscute exemple dar fenomenul s-a repetat de mii de ori în cazul unor bloguri sau aplicații mai mult sau mai puțin cunoscute care și-au câștigat cu brio un loc bun pe piața globala a consumatorilor de comunicare virtuală.

Dictonul conform căruia cine nu e pe Internet nu există, este cât se poate de adevărat în lumea afacerilor. Fie că vorbim de o simplă pagină web de prezentare sau o pagină pe una din rețelele de socializare, aproape orice antreprenor este conștient astăzi de beneficiile pe care i le aduce folosirea unei modalități de promovare pe Internet.

Discuția rămâne însă deschisă cu privire la identificarea corectă a celor mai eficiente canale virtuale de promovare a unui business în cauză, cu specificurile, riscurile și evoluția instrumentelor de comunicare online.